Norge - en drøm på tandemsykkel. Av Markus Stitz

Norge - en drøm på tandemsykkel

Å sykle på tandemsykkel gjennom Arktisk. Dersom noen hadde fortalt meg ved begynnelsen av dette året at dette ville være ferieturen min, ville jeg ha bedt vedkommende om å vekke meg fra en drøm. Da Kirsty vekket meg klokken 3 om morningen for å sende meg ut til å se på den fantastiske breen Svartisen i tidlig august, visste jeg at denne turen ville bli et minne for livet. Og slik ble det.

En kan si at sykling i disse dager er en stor del av livet mitt. Etter flere sykkelturer i New Zealand og Skottland syklet jeg verden rundt på en singlespeed sykkel og etablerte selskapet Bikepacking Scotland etterpå. Gjennom Bikepacking Scotland utvikler jeg terrengsykkelruter i Skottland ved å benytte meg av de store allemannsrettighetene og har produsert en rekke kortfilmer som har satt Skottland på kartet for bikepacking-opplevelser.

Jeg er en sponset syklist og eier noen få sykler så når det kommer til sykkelferier, velger jeg normalt den sykkelen jeg vil ha med meg med omhu. Deretter bruker jeg flere timer på å pakke sykkelen godt i en stor eske slik at den er klar til flytransporten. Så kommer hele opplegget med å få den store esken til og fra flyplassen. Videre gjelder det å finne et egnet oppbevaringssted til den store esken og så organisere en annen eske som skal brukes noen uker senere på flyplassen til hjemreisen. Selv om dette kan gi noen fine opplevelser - og jeg har møtt mange hyggelige folk i sykkelbutikker verden rundt - så betyr dette at jeg bruker mindre tid til å nyte selve sykkelturen.

For å gjøre ting mer interessant skulle jeg på denne turen ha hatt to sykler med meg slik at Kirsty og jeg kunne sykle i Norge. Kirsty var da på seiltur fra Tromsø til Svalbard og så tilbake, uten mulighet til å ha med seg sykkel på båten. Selv om vi er begge svært glad i å sykle, var jeg allerede forberedt på å tilbringe mesteparten av turen til fots og med offentlig transport. Du kan tenke deg hvor glad jeg ble da hun ringte meg etter å ankommet Tromsø at hun hadde funnet en tandemsykkel til utleie fra Tromsø Outdoor.

Siden vi begge var usikre på hvordan vi skulle tilbringe våre tre og en halv uker i Norge, virket det å leie en tandem som en flott begynnelse på ferien vår. Vi hadde tidligere snakket om å sykle på en tandem hjemme i Skottland, men vi kom aldri noe lengre enn det. Etter at Kirsty hadde snakket med de trivelige ansatte på Tromsø Outdoor, som anbefalte at vi syklet til Lofoten via Senja og Vesterålen, bestilte vi alt på nettbutikken deres. Dermed var vår første uke planlagt. Den store fordelen med sykkelturer er fleksibiliteten den gir. Du kan stoppe hvor og når du vil uten å måtte tenke på tidsskjemaer. I tillegg dekker man et større område enn det som er mulig til fots.

Vi leide en Lapierre landeveistandem, som var velegnet til lengre turer. For å kunne ha med all baggasjen vår, leide vi Ortlieb sykkelvesker til en liten ekstra kostnad - to sykkelvesker bak og to stykk foran. Vi brukte Voile stropper som jeg hadde med meg til å feste tomannsteltet under det bakerste håndtaket på sykkelen. Min eTrex 20x GPS med Open Street-kart hjalp oss å navigere. Siden vi planla noen gåturer også, took vi med oss to Lowe Alpine ryggsekker og gåstaver som vi festet med stropper på baksiden av sykkelen. I en ekstra vanntett sekk oppbevarte vi kart og guidebøker, mens på karosseriet hadde vi plass til våre to vannflasker. Å finne fersk vann er ingen problem i Norge. Hver gang vi hadde tømt vannflaskene våre, var det vanligvis en fin elv eller bekk hvor vi kunne fylle på. Dermed holdt det å ta med to stk. 0.7L vannflasker.

Hver av oss hadde én sykkelveske til våre personlige ting, inkludert liggunderlag, sovepose og klær. De to sykkelveskene montert foran ga oss nok plass til kokeutstyret, elektronikken vår, førstehjelpsutstyr, og mat. Siden de fleste butikkene var stengt på søndager, pakket vi alltid minst to dagsrasjoner med oss. Egg, poteter, pasta og pesto ble vår faste diet. Vegetar- og glutenfri mat er noen ganger vanskelig å finne i Norge så det beste alternativet var å tilberede maten selv.

Sykkelen var velutstyrt til å være en leiesykkel. Vi syklet med Schwalbe Marathon dekk som jeg brukte på verdensomsyklingen. På de omtrent 900km som vi tilbakela på turen opplevde vi ikke én eneste punktering. Girsystemet med 3x9 ga oss et godt utvalg og selv om syklingen opp bratte bakker til tider gikk tregt, gikk vi aldri tom for alternative giringer. De hydrauliske skivebremsene var kraftige nok til å bremse oss når vi trengte. Til å begynne med var jeg tvilende til hvorfor vi trengte lykter på syklene da det var midnattssol, men da vi møtte den første tunnelen forstod jeg hensikten. Det er nesten umulig å unngå tunneler når en sykler i Norge så en god front- og baklykt er nødvendig. Lyktene ble drevet av en SP dynamo, som jeg også hadde brukt på verdensomsyklingen. Heldigvis trengte vi kun multitoolen til å justere setene med og sykkelpumpen (som sykkelen kom med) ble aldri brukt. Alt i alt var sykkelen velutstyrt og ikke så annerledes enn de syklene jeg normalt pleier å bruke på lengre sykkelturer.

Vi hentet sykkelveskene om ettermiddagen dagen før avgang slik at vi kunne pakke alt klart til neste dag og kunne sjekke ut av leiligheten vår kl. 10. Da vi hadde hentet syklene dagen etterpå, måtte vi raskt lære hvordan å sykle på en tandem. Teamwork var nøkkelordet og selv om koordineringen took noen forsøk før vi fikk det til å stemme, følte vi begge komfortable på tandem etter den første dagen. Når én av oss hadde en dårlig dag, kunne den andre kompensere. Faktisk så forlenget vi først turen vår fra 7 til 9 dager, og så fortsatte vi å sykle to uker til. Dermed tilbrakte vi hele ferien vår på tandem. De ansatte ved Tromsø Outdoor var alltid vennlige og imøtekommende til våre ekstra forespørsler uten problemer.

Sykkelen ga oss friheten til å dra steder utenfor allfarevei. Takket være allemannsretten i Norge er camping enkelt og når vi bestemte oss for å gå på topptur, la vi bare sykkelen stå låst et stykke fra veien. Så tok vi på oss sekken og gikk.

I de tre og en halv ukene på tandem, syklet vi fra Tromsø til Senja -en av høydepunktene fra turen. Fra Senja fortsatte vi over til Vesterålen og Lofoten hvor vi, til å begynne med, planla å ende turen med tandem, men siden å forlenge utleien var ingen problem fortsatte vi til Å for så videre til Kystriksveien fra Bodø til Nesna. På Nesna leverte vi sykkelen med Hurtigruten og fortsatte med tog til Oslo. Dersom du ønsker en mer detaljert beskrivelse av turen vår, kan du lese vår blog - The Yellow Jersey.

Så ville jeg ha leid en sykkel fra Tromsø Outdoor igjen? Det enkle svaret er ja, særlig når jeg kun er i landet noen få uker. Muligheten til å kunne enkelt levere tilbake sykkelen med Hurtigruten gjorde turen vår fra Tromsø gjennom polarsirkelen så enkelt som det kan bli. Alt vi trengte å gjøre var å tråkke pedalene og utforske landet - og det var perfekt for oss!

Ord og bilder av Markus Stitz. Oversettet av Tromsø Outdoor.

Om Markus Stitz

Mark bor i Edinburgh, Skottland, og er en eventyrer, filmskaper, og fotograf som syklet verden rundt i 2015/2016 på en singlespeed sykkel. Etter å ha kommet tilbake fra turen, etablerte han selskapet Bikepacking Scotland. Gjennom Bikepacking Scotland har han utviklet syv bikepacking-ruter med lengder fra 63km til 1200km i Skottland. Han jobber også som markedsfører og reiselivskonsulent, og har produsert tre kortfilmer - The Reiver Raid, Wild About Argyll, og Go East Lothian.

www.bikepackingscotland.com

www.markusstitz.com  

Om Kirsty Maguire

Kirsty Maguire driver en prisbelønnet og innovativ arkitekturpraksis i Dundee, Skottland, som spesialiserer seg på økologisk design og Passivhaus-bygninger med lav energiforbruk. Kirsty har 19 års arbeidserfaring innen øko-arkitektur rundt om i verden og hennes kunder spenner fra privatpersoner til store organisasjoner som FNs utviklingsprogram. Hun er en ivrig seiler, ultraløper og fjellklatrer som for tiden tar et sabbatsår hvor hun seiler i Norge og Sør-Georgia, samt reiser rundt i Sør-Amerika. 

www.kirstymaguire.com  

Similar articles

No items found.